Foto’s & Beeldmateriaal

“There is one thing the photograph must contain – the humanity of the moment.”
– Robert Frank

Hoe kies je foto’s en beeld?

Gebruik kleur om foto’s tot leven te brengen.
Foto’s en beeld maken je product en bedrijf écht. Het geeft de kijker de kans om in de schoenen van jouw klant te staan. Ze kunnen zich inbeelden. Zorg dat de foto’s precies dat uitstralen waar mensen willen zijn.

Horizontaal is altijd beter dan verticaal.
Websites en schermen zijn in principe ‘horizontaal’ en daarom zijn horizontale foto’s veel makkelijker te gebruiken en werken ze fijner voor de bezoeker. Die hoeft niet een kilometer naar beneden te scrollen om voorbij te foto te komen.

Laat mensen zien.
Op je website wil je twee dingen creëren: vertrouwen en connectie. Voor beide zaken heb je mensen nodig. Andere mensen – met jou – op de foto, laten namelijk zien dat je anderen je ook vertrouwen. En wat betreft connectie maken… niets is zo goed als een mens.

Maak het zo concreet mogelijk.
Symboliek is heel tof, maar op internet is er helaas minder geduld om daarvoor rustig te gaan zitten. Wat is de makkelijkste manier om een potentiële klant zich in te laten beelden, te laten voelen, wat het is om jouw klant te zijn? Door het concreet te laten zien. Geef je workshops? Hup, een foto van jou voor de groep. Masseer je? Dat wil ik zien! Bestaat jouw product in het echt en kun je het aanraken? Foto!

Less is more.
Je foto’s moeten niet te veel aandacht trekken en onrust brengen. Ze moeten ondersteunend, bevestigend of bekrachtigend aan je woorden zijn. Hou het daarom simpel. Gebruik niet te veel verschillende kleuren, zorg voor een ‘onscherpe achtergrond’ en onthoud: een goede foto heeft maar één onderwerp of focuspunt.

Fotoshoot: Instructies voor de fotograaf

Maak heel veel foto’s, kies achteraf.
De mooiste foto’s zijn diegene die net tussen het poseren door genomen worden. In de regel kun je zeggen: van iedere 100 foto’s die de fotograaf neemt, zijn er drie bruikbaar. Laat hem lekker zijn gang gaan, wees los, wees jezelf, en neem de tijd.

Gebruik veel ruimte eromheen zodat je kunt bijsnijden.
Op websites en Social Media kan het zijn dat er een stuk van je foto wordt afgesneden omdat een ander formaat wordt gebruikt. Om te zorgen dat dit je foto inhoudelijk niet ‘beschadigd’, kun je het beste zorgen voor veel ‘loze ruimte’ – zo is er marge om later in de foto te snijden.

Bepaal niet zelf of je er goed op staat.
Mensen zijn op een vreemde manier kritisch over zichzelf. “Mijn wenkbrauw doet gek” of “mijn mond zit scheef”, of “ik  heb van die kleine oogjes”. Weet je wat? No one cares! Écht niet. Als mensen een foto van je zien, willen ze gewoon weten of je een tof en betrouwbaar mens bent. Als je een gekke wenkbrauw of kleine ogen hebt, werkt dat alleen maar in je voordeel (want je bent authentiek! Je durft kwetsbaar te zijn!). Vraag daarom of een ander je foto’s wilt beoordelen: die kijkt niet naar je kleine imperfecties, maar naar je uitstraling.

Zorg voor het juiste formaat.
Als de fotograaf je de foto’s stuurt, zijn ze al gauw twee megabyte per stuk. Dat is te groot voor je website, en zorg voor langere laadtijden en daardoor minder bezoekers. Vraag aan de fotograaf of hij de foto’s ook kan exporteren op een breedte van 2000 pixels, 1000 pixels en 500 pixels – allemaal met een kwaliteit van 80%. Zo zijn ze perfect voor je website. En geen zorgen, je fotograaf begrijpt wel wat ik zeg…

Stockfoto’s: Ja, maar…

Vermijd generieke of nietszeggende mensen.
Als er een een persoon op de foto staat, trekt deze per definitie de aandacht. Vraag jezelf af: mag deze persoon de aandacht trekken?

Kies voor één stijl, zodat het een geheel lijkt.
Kies bijvoorbeeld voor detailfoto’s die een hele onscherpe achtergrond hebben. Of kies voor ‘platte’ foto’s: beeld met weinig diepte, waarbij de voorgrond en achtergrond bijna één zijn (bijvoorbeeld iemand die tegen een muur staat, of foto’s die van boven worden genomen).

Scroll er snel langs, en ‘voel’ het.
Je zult zien welke foto’s je aandacht trekken zónder dat je ze echt bekeken hebt. Want mensen kijken nooit naar de details op een foto: ze kijken voor een tiende van een seconde, en nemen het gevoel mee. Om te zorgen dat het gevoel klopt, luister je naar dat van jezelf.

Bronnen voor gratis én kwalitatieve stockfoto’s:

Succes, en veel plezier!

Bekijk ook

  • Structuur & Menu: Een Goed Begin
  • Visie: Waar gaan we naartoe? (Binnenkort)
  • Design: Laat je inspireren (Binnenkort)
  • Doelgroep: Met wie wil jij werken? (Binnenkort)
  • 10 Tips om Lekker te Schrijven (Binnenkort)
  • Foto’s & Beeldmateriaal (Binnenkort)
  • 10 Seconden Regel: De Harde Check (Binnenkort)
  • Meer Google in Minder Dan 10 Minuten (Binnenkort)
  • Website Zelf Onderhouden (Binnenkort)
  • Hoe Nu Verder? Resultaten Meten & Behalen (Binnenkort)