Paginaopbouw
“The first draft is just you telling yourself the story.”
― Terry Pratchett
Yes! Je gaat beginnen met het schrijven en invullen van je website.
Dat is soms erg leuk, soms een beetje moeilijk. ..
Maar no worries! Ik sleep je er natuurlijk doorheen.
Stap 1. Creëer de Structuur: Wat wil je vertellen, en waar leidt dat heen?
Stap 2. Omschrijf je Doelgroep, zodat je weet tegen wie je schrijft en welke woorden je moet gebruiken.
Nou, dat heb je grotendeels al gedaan. Yes! Dan mag je nu…
Stap 3. Lekker schrijven, vanuit het hart!
Stap 4. Stuur de eerste versies naar mij voor feedback.
Een goed begin is het halve werk! Daarom:
- Lees Starten met Schrijven opdracht om in de juiste mindset te komen.
- Bekijk Schrijven vanuit het Hart om emotie en kracht toe te voegen.
- Gebruik de Productiviteit-tips om het meeste uit je tijd te halen.
- En kom je even “vast” te zitten? Probeer dan eens deze vier tips.
Goed om te weten
- Stuur je teksten, zodra je er aan toe bent, naar mij voor feedback. Ze hoeven écht niet af of perfect te zijn, want…
- Alles is een ‘eerste versie’. Kijk maar wat er uit je vingers komt. Het wordt steeds beter wanneer we er heen-en-weer mee gaan en over praten.
- Hou deze pagina en video’s de komende weken bij de hand. Het lijkt misschien veel werk: maar juist door de onderstaande opdrachten krijg je overzicht, structuur en snelheid.
En dan kunnen we nu de diepte in met betrekking tot de belangrijkste pagina’s.
Pagina Checklist
Je kunt voor het overzicht aanvinken wat je al gedaan hebt!
1. Homepage
Op deze pagina komen de meeste bezoekers binnen. Hier…
Maak je duidelijk wát je doet.
Vertel je voor wie je het doet, en misschien zelfs voor wie niet.
Laat je jouw impact zien, met bijvoorbeeld succesverhalen van klanten of logo’s van gerenommeerde klanten.
Vertel je kort en samenvattend wat over je verschillende producten, zodat de bezoekers ‘gesegmenteerd’ kunnen worden: zij worden zo naar de juiste pagina doorgestuurd.
Voorbeelden van goede Homepages:
- Bekijk wat ik doe op ThomasMaaktWebsitesBeter.nl
- https://www.deisyamelsbeek.nl
- https://www.helderhelen.nl
- https://www.fysiodomstad.nl
2. Over Mij
Wat mij betreft is dit de ‘belangrijkste pagina van je website’. Op deze pagina:
Laat je zien dat je een écht mens bent, en bouw je zo vertrouwen op.
Laat je zien dat je een expert en autoriteit bent op dit vakgebied.
Nodig je ze uit tot een kennismaking.
Voorbeelden van mooie Over Mij pagina’s:
- Bekijk wat ik doe op ThomasMaaktWebsitesBeter.nl/Over
- https://www.vanwerknaarpassie.nl/over-ons
- https://puurmarjolein.nl/kennismaken
3. Product- en Dienstenpagina’s
Hier start je eigenlijk met het ‘verkopen’ van wat je doet. Het doel is om de bezoekers te enthousiasmeren en te inspireren om met jou aan de slag te gaan. De kern is: “have them 80% sold before you speak with them”. Dat doe je zo:
Laat zien wat dit hen oplevert, en welke transformatie er gaat plaatsvinden
Laat zien wat ze concreet in handen krijgen (“Maak het tastbaar”).
Begeleid hen naar de een makkelijke eerste stap: bijvoorbeeld een vrijblijvende kennismakingsafspraak.
Voorbeelden van krachtige Productpagina’s:
- Bekijk wat ik doe op ThomasMaaktWebsitesBeter.nl/Workshop
- https://www.huidzorghouten.nl/acnetherapie
- https://www.fitmetlien.nl/personal-training-ijsselstein
4. Afspraak Maken
Hier zorgen we dat mensen zich uitgenodigd en ‘veilig’ voelen om met jou een afspraak te maken. Op deze pagina:
Benadruk je de waarde van de kennismaking.
Geef je de praktische uitleg: hoe, wat, waar en wanneer.
Verlaag je de drempel, door te laten zien dat ze geen risico nemen.
Voorbeelden van mooie Kennismakingspagina’s:
5. Andere pagina’s
Natuurlijk heb je vast nog meer te vertellen en te schrijven. Als je andere pagina’s maakt, zijn dit de kernvragen:
- Wat is het doel van deze pagina? Bijvoorbeeld: Goed scoren op Google,
- Kan deze pagina in het stramien van één van de bovenstaande pagina’s? Als je bijvoorbeeld een aparte pagina voor een andere doelgroep maakt, zoals Bedrijven, dan kun je dit baseren op de Homepage.
- Waar linkt deze pagina naartoe?
En nog een keer…
Stap 1. Creëer de Structuur: Wat wil je vertellen, en waar leidt dat heen?
Stap 2. Omschrijf je Doelgroep, zodat je weet tegen wie je schrijft en welke woorden je moet gebruiken.
Stap 3. Lekker schrijven, vanuit het Hart!
Stap 4. Stuur de eerste versies naar mij voor feedback.
Succes!