Teksten Schrijven
“You can always edit a bad page. You can’t edit a blank page.”
― Jodi Picoult
Als je een mooie structuur hebt gemaakt, hoef je bijna alleen nog maar in te vullen wat je ideale klant moet horen. Maar hoe doe je dat nou effectief? Hier zijn…
10 Tips om beter te schrijven
1. Verbeeld je het gesprek met een ideale klant.
Wat willen ze weten? Wat willen ze horen? Wat wil jij ze vertellen?
2. Type het op je telefoon, schrijf het in een kladblok – maar werk niet op het scherm.
Soms is een simpele ‘change of location‘ of ‘habit interruption‘ het geheim om goed aan de slag te gaan.
3. Komen er geen woorden uit je vingers? Spreek het in, of neem jezelf op.
Als je uitschrijft wat je uitspreekt, zijn het écht jouw woorden (en kost het minder moeite).
4. Noteer de highlights van je gesprekken
Waar gingen de ogen van glunderen, en waar haakten ze af? Welke woorden gebruikten ze om hun probleem te omschrijven? Welke zinnen raakten hen?
5. Beschrijf niet het product, maar de transformatie.
Mensen enthousiasmeren doe je niet met feiten, maar met emotie. Mensen ‘doen’ uit gevoel, niet uit ratio. Met transformatie raak je makkelijker het gevoel.
6. Vermijd vaktaal: Spreek de taal van je klant.
Iedereen wordt er beter van als je Jip-en-Janneke-taal gebruikt.
7. Show, don’t tell!
Laat bezoekers je teksten ‘voelen’ door al je zintuigen te gebruiken. Zo is het makkelijker in te beelden hoe het voelt om jouw klant te zijn.
8. Neem er de tijd en de plaats voor.
Ik ga heel graag naar een koffietentje en maak een klein feestje van het schrijven. Deze tekst schrijf ik nu vanuit Koffie&Ik in Utrecht. En als ik een beetje m’n best doe vandaag, dan mag ik zelfs een brownie.
9. Schrijf en herschrijf.
Kill your darlings. Als het goed is, kijk je geen twee, maar twintig keer naar je teksten. En dat mag. Of moet. Want het wordt er alleen maar beter van. Maar het soms is juist ook tijd om los te laten, en…
10. Als je het even niet meer weet, publiceer het gewoon!
Je krijgt vanzelf wel (of geen) reactie – en dat motiveert je weer om verder te gaan. Wanneer je iets de wereld in gooit, merk je snel genoeg of je dat ook graag zo wilt.
Bonus
11. U, of jij?
Met ‘jij’ kom je dichterbij, met ‘u’ creëer je afstand. Wat wil je bereiken?
Succes, en veel plezier!
Bekijk ook
- Structuur & Menu: Een Goed Begin
- Visie: Waar gaan we naartoe? (Binnenkort)
- Design: Laat je inspireren (Binnenkort)
- Doelgroep: Met wie wil jij werken? (Binnenkort)
- 10 Tips om Lekker te Schrijven (Binnenkort)
- Foto’s & Beeldmateriaal (Binnenkort)
- 10 Seconden Regel: De Harde Check (Binnenkort)
- Meer Google in Minder Dan 10 Minuten (Binnenkort)
- Website Zelf Onderhouden (Binnenkort)
- Hoe Nu Verder? Resultaten Meten & Behalen (Binnenkort)