10 Seconden Regel

“A good first impression can work wonders..”
― J.K. Rowling

Op internet zijn mensen ongeduldig. Ze hebben weinig aandacht en weinig tijd. Met deze “tien seconden regel” proberen we daar wat aan te doen. Daarbij kijken we naar drie vragen:

  1. Is dit relevant voor mij?
  2. Met wie heb ik te maken?
  3. Ben jij te vertrouwen?

Als er duidelijkheid is op die vragen, zullen mensen meer tijd en aandacht voor je vrij maken. Zo pas je de tien seconden regel toe:

Stap 1. Zet je timer op 10 seconden
Stap 2. Open de pagina die je wilt checken (en dit kun je voor vrijwel iedere pagina doen)
Stap 3. Kun je in de tijd, inclusief laadtijd, antwoord geven op de bovenste drie vragen?

Zo ja, super! Zo nee, zorg dat je antwoord kunt geven op de vragen.

De formule voor de antwoorden verschilt natuurlijk per website. Maar in het algemeen kun je zeggen:

1. Relevantie

Relevantie uit zich in duidelijkheid en concreetheid van wat je doet. Zie je wat je moet zien, en schept dat het juiste beeld? Lees je helder wat het is, en raakt dat je? Symboliek is helaas de vijand van relevantie: het helpt niet met het concreet maken van een beeld in het hoofd van je bezoeker. Zorg dus dat er behalve inspirerende woorden, ook gewoon vrij ‘plat gezegd’ wordt wat het is, voor wie, en waar.

2 Connectie

Wie ben je? Op vrijwel alle websites is de Over Mij (of Over Ons) pagina één van de best bezochte pagina’s. Mensen doen namelijk zaken met mensen, niet met computers of robots. Een iPhone koop je van Steve Jobs, Nikes vanwege de superster die ze dragen. Jouw product kunnen mensen waarschijnlijk op heel veel manieren krijgen, en dat is prima in een wereld van overvloed. Maar wat het verschil maakt, is van wíe ze dat kopen. Daarom is het belangrijk dat je jezelf laat zien: snel (binnen die 10 seconden), en écht (imperfecties mogen er zijn).

3. Vertrouwen

Je kunt zelf niet zeggen dat je te vertrouwen bent. Dat laat je anderen doen. Bijvoorbeeld met testimonials (ervaringen), logo’s van partners, keurmerken van overkoepelende organisaties of het aantal likes dat je social media profielen hebben. Zo zien bezoekers dat je écht waarde bied, want anderen zijn hen voorgegaan.

En nog één puntje.

Natuurlijk neemt niet iedereen precies tien seconden de tijd. Je kunt zeggen: Hoe ouder de doelgroep, hoe meer geduld ze hebben. Ik hanteer de volgende cijfers:
Tot 30 jaar: 10 Seconden
Tot 40 jaar: 20 Seconden
Tot 50 jaar: 30 Seconden
Tot 60 jaar: 40 Seconden

Aan de slag!

Veel plezier!

Bekijk ook

  • Structuur & Menu: Een Goed Begin
  • Visie: Waar gaan we naartoe? (Binnenkort)
  • Design: Laat je inspireren (Binnenkort)
  • Doelgroep: Met wie wil jij werken? (Binnenkort)
  • 10 Tips om Lekker te Schrijven (Binnenkort)
  • Foto’s & Beeldmateriaal (Binnenkort)
  • 10 Seconden Regel: De Harde Check (Binnenkort)
  • Meer Google in Minder Dan 10 Minuten (Binnenkort)
  • Website Zelf Onderhouden (Binnenkort)
  • Hoe Nu Verder? Resultaten Meten & Behalen (Binnenkort)