Lifestyle-Based Product Design

“It’s worth to know self-worth.” 
– Syed Sharukh

Het is moeilijk om het juiste product te maken, of de juiste prijs te bepalen. Maar wat als we dat concept eens omdraaien?

Begin eens met de vraag: Wát wil je verdienen per maand?
Ieder antwoord is hierbij goed. Stel: met 3.000 euro per maand kun jij leven zoals je wilt. Daarmee heb je ruimte en vrijheid om te doen wat je wilt.

Laten we dan eens invulling geven aan dit bedrag…

  1. Je hebt één product van 3.000,- euro, die je één keer per maand verkoopt. Hoe ziet dat product er uit? Wat krijgen mensen voor dat geld? Wat willen mensen ontvangen voor dat bedrag?
  2. Je hebt een product van 1.000,- euro. Iedere maand verkoopt je er drie. Hoe ziet dat product er uit?
  3. Je verkoopt maandelijks tien producten van 300,- euro. Welk product is dat?
  4. Iedere maand verkoop je honderd producten van 30,- euro. Hoe ziet dat er uit?

Soms kan het helpen om een andere invalshoek te nemen.
Om te beginnen bij het einde, en vanaf daar terug te werken.

Hier zijn een paar tips om het beste uit je antwoorden te halen (uit ervaring):

  1. Altijd bereikbaar zijn als onderdeel van een ‘duur coachingstraject’, daar wordt niemand gelukkig van. Je mag – en moet – je eigen regels bepalen. Wees duidelijk en helder in de grenzen: je klanten waarderen dat.
  2. Geld is compleet relatief. Welke waarde bied je? Is één gesprek met jou al 3.000 euro waard, omdat de inzichten en acties hen meer dan dat gaan opleveren?
  3. Houd het simpel… Je hoeft niet én een duur product én een goedkoop product te hebben. Je mag het compleet inrichten zoals jij het wilt. De beste weg is de comfortabelste: wat voelt het fijnst voor je?
  4. Kijk liever niet naar concurrentie of marktwaarde. Dat is een illusie. Zorg dat je geen concurrentie hebt door een unieke invalshoek te bieden, dan is het prijskaartje van je product niet vergelijkbaar en daarom niet relevant.
  5. Het vereist moed om geld te vragen voor je diensten. Ik ken genoeg mensen die blijven hangen in ‘maar dit doe ik gratis voor je’, of zichzelf niet meer waard vinden dan een laag bedrag. Daag jezelf uit door af en toe je prijs te verdubbelen, om te kijken wat dit met jou en de klant doet. Uiteindelijk is het geld vooral een investering voor je klant in hun commitment en bijdrage in jullie samenwerking.

Veel plezier!