Statistieken
“To clarify, *add* data.”
― Edward R. Tufte
Je hoeft niet regelmatig naar Google Analytics te kijken, hoor.
Er zijn een paar cijfers die je in de gaten wilt houden om te weten hoe goed je website het doet, en waar de kansen liggen. Deze cijfers verschillen voor iedereen. Met deze oefening leer je zelf jouw Excel-sheet te maken en bij te houden. Zodat jij alle cijfers op orde hebt. Een paar voorbeelden van verschillende situaties:
- Als je een webshop hebt, wil je weten via welke ‘kanalen’ je verkopen lopen. Komen je meeste klanten via Instagram, via Google of juist via doorverwijzende websites?
- Als je zoals ik op zoek bent naar ‘1-op-1 afspraken’, dan wil je dat mensen contact met je opnemen. Van iedere 100 bezoekers, hoeveel nemen er contact op? 1,2, 5? Er is geen goed of fout getal. Wat je wilt weten is: Als er 1 op de 100 contact opneemt, hoe kun je dan zorgen dat het er 2 op de 100 worden, en hoe kun je zorgen dat er duizend bezoekers komen?
- Als je af en toe acties hebt, bijvoorbeeld met flyeren, kun je in de statistieken pieken zien. Groeien je aanvragen of verkopen mee met de statistieken? Of heb je er in verhouding meer? Dan weet je dat flyeren zin heeft. Heb je wel meer bezoekers, maar zie je dat niet terug in omzet? Dan kun je je afvragen of flyers wel de juiste methode voor jou zijn.
Download hier de basis Excelsheet via Google Drive
Succes!
Bekijk ook
- Structuur & Menu: Een Goed Begin
- Visie: Waar gaan we naartoe? (Binnenkort)
- Design: Laat je inspireren (Binnenkort)
- Doelgroep: Met wie wil jij werken? (Binnenkort)
- 10 Tips om Lekker te Schrijven (Binnenkort)
- Foto’s & Beeldmateriaal (Binnenkort)
- 10 Seconden Regel: De Harde Check (Binnenkort)
- Meer Google in Minder Dan 10 Minuten (Binnenkort)
- Website Zelf Onderhouden (Binnenkort)
- Hoe Nu Verder? Resultaten Meten & Behalen (Binnenkort)